Delve

Abandoned Soviet Monuments From the Future That Were Not

Izvađeni iz gomile. Neočekivani susreti IV


Abandoned Soviet Monuments From the Future That Were Not - Vježba iz spekulativne analize na objektu “http://www.cracktwo.com/2011/04/25-abandoned-soviet-monuments-that-look.html”

Multimedijalni institut - net.kulturni klub MaMa
Preradovićeva 18, Zagreb, www.mi2.hr
Srijeda, 17.12.2014
16.00 - 21.30

Sudjeluju: Ilya Budraitskis, Ana Teixeira Pinto, Antonia Majača, Milica Tomić, Andrew Hersher, Branimir Stojanović, Ivana Bago, Sanja Horvatinčić (Koncepcija: Antonia Majača)

Organizacija: Delve - Institute for Duration, Location and Variables, www.delve.hr


Neočekivani susreti bave se fenomenom odgođene publike i načinima na koje se umjetničke forme, prakse i susreti u prošlosti naknadno politiziraju ili depolitiziraju. Serija susreta donosi teze u nastajanju i nacrte mogućih kasnijih formulacija s namjerom otvaranja i komunizacije individualnih istraživanja i interpretacije. Ovogodišnji susret usmjeren je na naoko trivijalan trenutak u povijesti abstraktne modernisticke forme i zamišljen je kao amalgam sata anatomije i psihoanalitičke seanse oko specifičnog objekta - Internetskog linka http://www.cracktwo.com/2011/04/25-abandoned-soviet-monuments-that-look.html.

U maniri viralnih internetskih senzacija, na navedenoj je adresi prezentirana selekcija dekontekstualiziranih i hiper estetiziranih fotografija spomenika jugoslavenskog modernizma posvecenih antifasistickoj borbi tijekom drugog svjetskog rata. Spomenici pritom prolaze kroz proces prijevoda na univerzalni jezik mreže, pojavljujući se isprva pod simptomatično proizvoljnim naslovom "Abandoned Soviet Monuments That Look Like They Are From The Future”. Same fotografije je pak nekoliko godina ranije načinio stanoviti fotograf koji krece na turneju post-jugoslavenskim krajolicima u potrazi za socijalisticko-pitoresknim i pritom ih naziva “Spomeniks” kreirajuci hibridnu kovanicu iz forme engleskog plurala i imenice spomenik. Nedugo zatim ove slike i njihovi odbljesci generiraju inflaciju umjetničkih radova koji završavaju u privatnim galerijama, zbirkama i sajmovima umjetnosti, niskobuđetnim filmovima znanstvene fantastike, dizajnerskim razglednicama, pojavljuju se u video spotovima britanskih pop bandova, smanjuju se na prigodnu veličinu za ogrlice i naušnice koje se prodaju u online modnim dućanima, sve do ambicioznih ruinofilskih monografija i projekata umjetnika, arhitekata i istraživača raznih vrsta. Jednostavno rečeno, ‘Spomeniks’ - kako su nazvani prvi put kad se depolitizirajuci zapadni pogled spustio na njih, naglo doživljavaju svoj planetarnu populističku eksploziju.

Ovogodišnji susret bavi se s jedne strane upravo ovim digitalnim i analognim krhotinama te naslov navedenog Internetskog linka čita kao viralni objekt i simptomatično polazište grupne analize oko pojmova: Abandoned, Soviet, From the Future, Monument, Commemoration, Revolution, Depolitization, Aesthtetics, Cosmism, Universal Language, Abstract Form, Universal language.

Istovremeno, a za razliku od trenutno dominantog diskursa oko monumentalne plastike socijalističke apstrakcije koji generira ili konzervatorski impuls ili depolitiziranu folklorističku lijevu melankoliju, otvoreni susret Delve instituta predlaže i propitivanje kanona jugoslavenskog apstraktnog modernizma kao univerzalne forme utopije, no ne s pozicije (disciplinirajuće) discipline povijesti umjetnosti niti s pozicije baštinskog aktivizma. Umjesto pridruživanja diskusiji o njihovom emancipatornom političkom značaju postavlja se tako i pitanje o ovim objektima kao okamenjenoj revoluciji odnosno upravo njenoj postrevolucionarnoj i reakcionarnoj formi.

Radi se ovdje prije svega o diskurzivno-metodološkom eksperimentu u kojem konkretnom ‘objektu’ pristupamo kao dokazu, aktantu, i predmetu grupne spekulativne analize.

16.00 Uvod (Delve) 16.15 Ana Teixeira Pinto: Comparative futurology: Cosmism vs. Capitalist Eschatology.
16.45 Ilya Budraitskis: Contradictions of Russian "politics of memory": The Revolutionary Museum Strikes Back 17.15 Andrew Herscher: The Memory of Politics: Socialist Monuments In Post-(Socialist) Yugoslavia.
17.45 Diskusija
Pauza
18.30 Antonia Majaca: Political History of Monument Form - Communist Desires, Capitalist Aesthetics
19.00 Sanja Horvatincic. Undoing the Cabinet of Socialist Curiosities – The Case of Spomeniks
19.30 Branimir Stojanovic: Socijalisticki modernizam - Primarna forma kontrarevolucije?
20.00 Milica Tomic: Od spomenika do rusevine i natrag
20.30 Diskusija

Moderiraju Ivana Bago i Antonia Majaca.
Seminar se održava na engleskom i nasim jezicima.

+ Preporuka za dodatni program: najnovija umjetnicka produkcija na temu tzv. Partizanskih spomenika: 18.12. u 18.00: Projekcija filma Igora Grubica: 'Spomenik' u organizaciji Galerije 90-60-90, Pogon - Zagrebački centar za nezavisnu kulturu i mlade / http://www.upogoni.org/wp/2014/projekcija-filma-spomenik-igora-grubica/#more-5977